Astrologia, MBTI ja kiinalainen horoskooppi
Itsensä kadottaminen ulkoisten vaatimuksien alle ei ole mitenkään uusi asia. Siksi ajoittain on hyvä pysähtyä erilaisten peilien äärelle, kuulostella maailmaa ja ehkä universumiakin.
Olen aina pitänyt itseäni melko rationaalisena ihmisenä. Sellaisena, joka analysoi asioita liikaakin, etsii syy-seuraussuhteita ja yrittää ymmärtää maailmaa rakenteiden kautta. Siksi on ehkä hieman ironista, että palaan ajoittain myös astrologian, persoonallisuustyyppien ja muiden symbolisten mallien äärelle.
En siksi, että pitäisin niitä absoluuttisena totuutena ihmisestä. Vaan siksi, että ne toimivat välillä yllättävän hyvänä peilinä.
Itsensä kadottaminen suorittamisen, odotusten ja jatkuvan ulkoisen melun alle ei ole mikään uusi ilmiö. Siksi uskon, että ihmisillä on aina ollut tarve pysähtyä hetkeksi itsensä äärelle. Kuunnella omaa sisäistä maailmaansa ja yrittää hahmottaa, miksi ajattelee, tuntee ja toimii niin kuin toimii.
Viime aikoina jäin miettimään omaa yhdistelmääni vähän tarkemmin. Kun INTJ-persoonallisuustyyppini yhdistetään Leijona-Aurinkoon, Neitsyen analyyttiseen energiaan, Kalat-nousumerkkiin ja kiinalaisen astrologian Sikaan, lopputulos on aika mielenkiintoinen kokonaisuus. Jokseenkin ristiriitainen, mutta samalla yllättävän tunnistettava.
Tiedän, että ulospäin vaikutan usein rauhalliselta, kontrolloidulta ja strategiselta ihmiseltä. Välillä varmasti myös etäiseltä. Todellisuudessa minussa on kuitenkin paljon herkkyyttä, voimakasta intuitiota ja jatkuvaa sisäistä liikettä. Olen ihminen, joka analysoi maailmaa käytännössä tauotta ja jota ohjaa vahva tarve merkityksellisyyteen. En oikein osaa tehdä asioita vain tekemisen vuoksi.
Ehkä juuri siksi tällaiset mallit kiinnostavat minua. MBTI pyrkii kuvaamaan ajattelun ja päätöksenteon rakenteita. Astrologia taas tuntuu tarkastelevan enemmän sisäisiä ristiriitoja, energioita ja elämänteemoja. Kiinalainen horoskooppi tuo mukaan temperamenttia, arvoja ja tapaa suhtautua muihin ihmisiin.
Ja vaikka lähestymistavat ovat täysin erilaisia, niiden keskeltä alkaa välillä hahmottua jotain hyvin tuttua.
Leijona näkyy minussa ennen kaikkea kunnianhimona ja tarpeena rakentaa jotain merkityksellistä. Ei niinkään huomion vuoksi, vaan siksi että elämässä pitäisi olla jokin suurempi idea tai tarkoitus. Minun on vaikea motivoitua ympäristöissä, joissa asioita tehdään vain siksi, että niitä on aina tehty niin. Taustalla pyörii jatkuvasti sama kysymys: voisiko tämän tehdä paremmin?
INTJ puolestaan vahvistaa tätä puolta entisestään. Siinä ei ole kyse pelkästä analyyttisyydestä, vaan tarpeesta ymmärtää maailmaa syvemmin kuin mitä pinnalta näkyy. En osaa vain hyväksyä systeemejä sellaisinaan, vaan alan automaattisesti purkaa niitä mielessäni osiin. Mietin, mikä toimii, mikä ei, miten asioita voisi optimoida ja mitä kaikkea pinnan alla oikeasti tapahtuu.
Neitsyen vaikutus taas tekee ajattelusta hyvin tarkkaa ja systemaattista. Huomaan nopeasti epäloogisuudet, tehottomuuden ja huonosti rakennetut kokonaisuudet. Se on välillä hyödyllinen ominaisuus, mutta samalla myös raskas. Kun standardit ovat jatkuvasti korkealla, mikään ei tunnu täysin valmiilta. Perfektionismi ei omalla kohdallani ole edes ulkoista täydellisyyden tavoittelua, vaan enemmän sisäinen tarve tehdä asiat kunnolla.
Ja sitten kokonaisuuden keskelle tulee Kalat-nousumerkki, joka pehmentää kaikkea yllättävän paljon. Vaikka näyttäisin ulospäin rationaaliselta ihmiseltä, todellisuudessa luen ympäristöäni hyvin intuitiivisesti. Huomaan nopeasti tunnelmat, ristiriidat ja sen, mikä ihmisissä on aitoa ja mikä pelkkää roolia. Usein tiedän asioita intuitiivisesti jo ennen kuin osaan perustella niitä itselleni loogisesti.
Sama ristiriita näkyy ehkä muutenkin elämässäni aika vahvasti. Toinen puoli minusta kaipaa kontrollia, rakennetta ja itsenäisyyttä. Toinen puoli taas kaipaa syvää yhteyttä, aitoutta ja emotionaalista turvallisuutta. Välillä vetäydyn juuri silloin, kun eniten tarvitsisin yhteyttä muihin ihmisiin.
Ja sitten mukana on vielä kiinalaisen astrologian Sika. Pidän ehkä eniten sen roolista kokonaisuudessa, sillä Sika yhdistetään lämpöön, lojaaliuteen, idealismiin ja vahvaan inhimillisyyteen. Se tekee yhdistelmästäni pehmeämmän kuin mitä moni ehkä ensimmäisenä näkisi.
Vaikka ulkopuolinen näkisi strategin tai analyytikon, läheiset ihmiset näkevät yleensä jotain muuta: ihmisen, joka välittää paljon enemmän kuin näyttää.
Uskonkin, että kaltaiseni tyyppinen ihminen tunnistaa itsessään tietynlaisen kaksoisluonteen. Ulospäin näkyy rauhallinen ja rationaalinen persoona, mutta sisäisesti maailma käy jatkuvasti kierroksilla. Ajatukset eivät oikeastaan koskaan pysähdy. Intuition ja logiikan välinen vuoropuhelu jatkuu tauotta.
Väsyn harvoin pelkästä työmäärästä. Väsyttävämpää on pinnallisuus, jatkuva häly, tehottomuus ja ympäristöt, joissa ei ole tilaa ajatella kunnolla. Kun oma mieli käy jatkuvasti analyysiä taustalla, myös palautuminen vaatii hiljaisuutta ja tilaa.
En koe haluavani vain osallistua olemassa oleviin systeemeihin. Haluan ymmärtää niitä niin hyvin, että pystyn myös muuttamaan niitä. Näen helposti tulevaisuuden suuntia, tunnistan trendejä ja alan rakentaa mielessäni uusia konsepteja jo ennen kuin niitä on olemassa.
Auttaako itseni peilaaminen sitten kokonaiskuvassa? Jossain määrin kyllä. Ainakin pystyn sanoittamaan tämän jatkuvan tarpeen odottaa ympäristöltäni enemmän ja voin antaa itselleni helpommin anteeksi, jos kaipaan enemmän hiljaisuutta kuin hälyä. Kai se kuuluu ihmisen luonteeseen, että ilman järkevää tai universumin antamaa syytä, ei voi vaatia itselleen niitä asioita mitä kokee tarvitsevansa.
Ja tietenkin…aina on otettava huomioon etten ole mitään yllämainittuja asioita, vaan olen vain muodostanut oman minäkuvani noiden perusteella ja elän valheellisessa todellisuudessa. Siitä kuitenkin ehkä enemmän toisella kertaa.


